Tento blog bude trocha špeciálny. Všetky blogy na našom webe píšem väčšinou ja, teraz som však odpovedala na otázky nášho marketéra Dávida, ktorý ma takto pre Vianocami vyspovedal. Porozprávali sme sa o podnikaní, o mojich začiatkoch, očakávaniach, aké je to podnikať spolu s mojim manželom Matúšom a aké produkty by som rada pridala do nášho portfólia. Verím, že vás možno trocha aj inšpirujem pustiť sa do niečoho, čo budete milovať tak veľmi, ako ja milujem svoju prácu. Budúci rok určite vyspovedáme určite aj ďalších “Kvitkovcov”.
Spomeniete si, kde sa zrodila myšlienka začať vyrábať prírodnú kozmetiku?
Už to bude čoskoro 10 rokov, čo značka Kvitok (predtým pod názvom Navia), vznikla. Keďže som študovala chémiu, prvotnou myšlienkou bolo obmedzenie syntetických zložiek z potravín, ktoré sme kupovali a neskôr aj z kozmetiky, ktorú sme s manželom Matúšom používali. Chceli sme žiť zdravšie, tak sme si začali všímať zloženia potravín. Nepáčilo sa mi ani zloženie kozmetiky, ktorú som vtedy používala – boli to také klasické katalógové značky. Prírodná kozmetika začala byť trendy, ale ešte nebol taký široký výber a nejak mi to nesadlo. Rozmýšľala som preto nad tým, že by som si zloženie prispôsobila. Trblietky, farby a syntetické prevoňanie mi nesedeli, chcela som niečo bez týchto zbytočností. Hlavnou motiváciou neboli moje kozmetické problémy, ale zlom nastal asi vtedy, keď som si objednala zo sashe.sk ručne vyrábaný kondicionér a prišiel mi bez popisu, bez dátumu spotreby a to, že pekne voňal, už ho nezachránilo. Uvedomila som si, akú hlúposť som urobila, že táto kozmetika nebola vôbec bezpečná najmä preto, že bola na báze vody (čiže hygienicky veľmi náchylná na kontamináciu) a v podstate nikto za kvalitu neručil. Tak som si povedala, že ak už budem niečo vyrábať ja pre ostatných, bude to podľa pravidiel. To som našťastie ale nevedela, aké pravidlá ma čakajú. Našťastie preto, lebo keby som vedela, určite by som do toho nešla.
Aké boli reakcie vášho okolia?
Nuž, rôzne… Väčšinou ale nie príliš optimistické a sem-tam aj trošku posmešné. Doteraz to niektorí nepovažujú za normálnu prácu a občas dostanem otázku, či mi „normálna“ práca nechýba. Rozumiem, ako to myslia – podnikanie nie je vždy stabilné a pre mnohých tam chýbajú istoty. Istoty toho, že človek príde do práce, odrobí si svoje a má pokoj. Podnikatelia musia makať v kuse, aby to fungovalo, výjsť zo svojej komfortnej zóny a napríklad ísť predávať aj na trhy.
Keď sme sa s Matúšom rozhodovali, ako ďalej, bol v tom čase zamestnaný ako manažér v hoteli. Práca ho veľmi bavila, no zároveň bola stresujúca. Ja som už sama nestíhala, tak sa rozhodol, že ideme do toho spolu a dal výpoveď. A vtedy tie reakcie boli naozaj rôznorodé.
Ak by ste dnes mali poradiť niečo svojej mladšej verzii, ktorá chce začať vyrábať prírodnú kozmetiku, čo by ste jej poradili?
Poradila by som jej, nech ide do toho s väčšími očakávaniami. A nech to neberie ako bokovku popri „normálnej“ práci či materskej dovolenke. Moja mladšia verzia by sa určite vyhla mnohým problémom, napr. s hroziacim súdnym konaním ohľadom ochrannej známky. No keď nad tým tak uvažujem, možno je aj lepšie, že to nešlo všetko tak rýchlo, mali sme čas vychytať muchy a verím, že vďaka tomu stojí značka na pevných základoch.
Na začiatku bolo všetko okolo firmy na vás, momentálne sme takmer 10 členný tím. Bolo pre vás ťažké naučiť sa delegovať veci na ostatných?
Vedela som vždy, že sama toho nedokážem až tak veľa, ako by sa dalo s Kvitkom dokázať. No a zároveň sa neviem naklonovať, aby som bola na všetkých miestach naraz. Neviem sa ani všetko naučiť, aby som mohla byť v každej oblasti dobrá. Sústreďujem sa teda na to, čo je mojou úlohou a nevie to robiť nikto iný – napr. najmä vývoj produktov. Niektoré úlohy som preto musela prepustiť ďalej a naučiť sa dôverovať ostatným. Teraz viem, že sa môžem na svoj tím spoľahnúť, a že tie úlohy urobia minimálne tak dobre, ako by som ich urobila, resp. chcela urobiť ja. Pretože priznám sa, že sú už činnosti, ktoré mi samozrejme nejdú tak dobre a tak rýchlo, ako niektorému z mojich kolegov, čo sa tomu venuje celý deň.
Na ženy podnikateľky u nás stále muži pozerajú medzi prsty. Stalo sa vás niekedy niečo podobné?
Vo všeobecnosti vnímam, a nejde len o ženy podnikateľky, ale pracujúce ženy ako také, že sú podceňované, majú problémy sa zamestnať a očakáva sa od nich v prvom rade najmä zabezpečenie starostlivosti o rodinu a chod domácnosti. A sama za seba môžem povedať, že zladiť to všetko dokopy, je naozaj veľmi náročné. Našťastie mám skvelého manžela, ktorý vie, že v tom ideme spolu, ako vo firme, tak aj v živote. Snažíme sa pracovať tímovo nielen v Kvitku, ale aj doma. Som rada, že to vníma rovnako – pretože ak doma robíme neporiadok spolu, tak aj upratujeme spolu, varíme spolu a staráme sa o Mišku spolu.
Podnikáte spolu so svojim manželom a tvoríte spolu skvelý tím. V čom je podľa vás najväčšia pridaná hodnota ak firmu budujú partneri spolu a nie je len dielom jedného z nich? Pomáha podnikanie aj vzťahu?
Byť s niekým 17 rokov, z toho 10 v manželstve a 11 v biznise nie je vôbec jednoduché. Sme s Matúšom spolu každý deň a celý deň… Niekedy sa divím, že sme sa ešte nepozabíjali.
Nie je to úplne štandardné spolužitie, ak sú dvaja okrem bežného života spojení aj životom pracovným. A ak niekto povie, že sa to dá oddeliť, tak nedá. Oslávili sme nedávno 10-te výročie nášho manželstva. Dosiahli sme toho veľa a som šťastná, že sme to dosiahli spolu. Nebolo to jednoduché obdobie, občas sme nechali (a stále nechávame) pracovné stresy ovplyvniť nás vzťah. Naša práca je totiž náš život, oboch nás to veľmi baví, a aj napriek tomu, že sa to môže zdať náročné, vlastne nie je. Úlohy máme rozdelené. Rozumieme si bez slov. Stačí, keď sa na seba pozrieme… Myslíme rovnako, dopĺňame si navzájom vety a spoločná práca nás našťastie nerozdeľuje, ale spája. Tešíme sa spolu z úspechov, spolu sa smejeme, spolu rozhodujeme o dôležitých aj menej dôležitých veciach, na ktorých sa občas aj povadíme, spolu prekonávame prekážky…Verím, že to najlepšie je stále pred nami a tešíme sa na to spolu.
Je nejaký produkt, ktorý by ste veľmi chceli mať v portfóliu, ale nenadišiel ten správny čas?
Možno tekuté šampóny (zamerané asi viac na kučeravé vlasy) sú takým produktom. Bojujem s tým, že by som chcela naozaj kvalitné zloženie, ale neviem sa dopracovať aj k cene, ktorá by mohla konkurovať tekutým šampónom iných značiek, ktoré majú jednoduchšie zloženie. Obávam sa, že mnohí zákazníci kvalitné zložky neocenia, ako to často býva aj u našich ďalších výrobkov – ešte stále totiž zvyknú porovnávať cenu produktov (nielen našej značky) s tými úplne najlacnejšími masovkami.
Čo čaká Kvitok v najbližšej dobe?
Vianoce ☺ A to je pre nás najťažší čas, takže nie je priestor na iné veci. Zastavujem dokonca aj vývoj všetkých noviniek. Keď toto obdobie zvládneme, v novom roku sa plánujeme konečne presťahovať do väčších priestorov, takže na to sa všetci veľmi tešíme.
Pre Kvitok veľa znamená spätná väzba. Aká jej podoba je pre vás tá najkrajšia?
Keď mi príde email s poďakovaním, že detský ochranný krém pomohol zmierniť ťažký ekzém dieťatka, alebo sérum na rast vlasov pomohlo obnoviť sebavedomie po chemoterapii… Toto sú momenty, kedy si poviem, že to naozaj stojí za to, aby sme pokračovali ďalej a zlepšovali sa.
Kde vidíte Kvitok a aj seba o 10 rokov?
Vidím nás (trošku neskromne) ako jednu z najlepších značiek kozmetiky na Slovensku ☺ Ako značku, ktorá má logicky pracujúce produkty, čo nie sú založené len na pekných vôňach a skutočne pomáhajú. Toto bolo od začiatku mojím cieľom, preto neustále vzdelávanie sa je mojou prioritou, aj keď už časy v klasických školských laviciach mám dávno za sebou.
Čo by ste odkázali človeku, ktorý by chcel začať podnikať, hoc aj v oblasti výroby prírodnej kozmetiky?
Že treba začať, aj keď nie je všetko dokonalé. Lebo už včera bolo neskoro. Veľa ľudí čaká na dokonalosť, ktorú chce potom predstaviť svetu. Nikdy sa ale nedá vytvoriť hneď na začiatku, tá sa formuje postupne, hlavne na základe potrieb a požiadaviek zákazníkov. To, čo je dokonalé pre jedného, nemusí byť vôbec pre také aj pre druhého. V kozmetike je o niečo ťažšie tieto požiadavky aplikovať okamžite do praxe, pretože na nové produkty alebo ich zmeny v zložení čakáme niekedy aj rok a viac. Ale postupne pracujeme na tom, aby sme sa priblížili k nášmu cieľu.